A homokcsapdából kijutva

22

jún

Green fee, klubtagsági díj, golfedző óradíja, oktatási anyagok, felszerelés ára: csak néhány azok közül a költségek közül, amelyeket egy kedvtelését komolyan vevő golfozónak rendszeresen fizetnie kell. Bár Magyarországon csak néhány ezerre tehető azok száma, akik ezt a sportot űzik, az Egyesült Államokban 26 millió ember van, akik kisebb-nagyobb gyakorisággal elmennek a közeli golfpályára játszani. Ők mindennel együtt több mint 70 milliárd dollárt költenek el a szenvedélyükre évente. Ez az összeg olyan nagy, hogy akár arra is elegendő lenne, hogy kifizessék a magyar államadósság kétharmadát. Ez egy hatalmas piac, és a jó hír az, hogy ezt bárki kihasználhatja, akinek van megtakarítása. Az amerikai részvénypiacon ráadásul alacsony költségek mellett válhatunk tulajdonossá a sportág egyik legendás cégében.

Az vállalat neve a komoly golfjátékosok számára biztosan ismert: Callaway Golf. A híres Big Bertha gyártója 22 éve jelent meg a New York-i Értéktőzsdén, miközben mind a profik, mind az amatőrök körében nagy népszerűséget ért el, az árfolyam pedig sokáig kedvezően alakult, a befektetők legnagyobb örömére. A 2008-ban eszkalálódott válság hullámai azonban ezt a céget sem kerülték el, hiszen a gyakran nehéz helyzetbe kerül felső-középosztály tagjai első körben éppen a kedvteléseikre költött összegeket csökkentették. A részvények árfolyama ennek megfelelően visszaesett, két év alatt értékének a háromnegyedét elveszítve. A Callaway-nek sokáig tartott amíg kikászálódott a gödörből, hiszen a gördülő 12 havi árbevétele csak tavaly év végen kezdett el ismét növekedni, nyereséget pedig hosszú idő után várhatóan csak idén lesz képes egész éves viszonylatban felmutatni. Úgy tűnik, hogy a vállalatnak néhány rosszul sikerült ütés után végre sikerül kijönnie a homokcsapdából.

A Callaway fő piacának helyzete nem könnyíti meg a menedzsment dolgát. Az Egyesült Államokban, ahol a mai napig a golfpályák fele található meg, a növekedési lehetőségek továbbra is erősen korlátozottak. A felszerelések piaca szerény 1,2%-os növekedést mutat, de talán még ez is szép teljesítménynek mondható annak tudatában, hogy a statisztikák szerint tavaly 400 000 fő hagyta abba a rendszeres játékot, és akik maradtak azok is egyre gyakrabban játszanak végig csak 9 lyukú pályákat a megszokott 18 helyett, amely mögött aligha a lustaság, sokkal inkább pénzügyi okok húzódnak meg.

A vállalat számára mégis kínálkozik három értékteremtési tényező. Az egyik a margin-ok javulásában érhető tetten. A társaság a nehéz időszakra reagálva az elmúlt évek során jelentős mértékű átstrukturálást hajtott végre a költségek területén. Ez segítette a túlélést, aminek következtében a társaság tőkehelyzete mindvégig stabil tudott maradni. Még fontosabb azonban, hogy ennek során mind az üzemi eredményhányad, mind a nettó eredményhányad jelentős mértékben javulni tudott az idei első negyedévben.

Komoly lehetőségek bukkannak fel a demográfiai folyamatok vizsgálator is. Ahogy az ötvenes évek környékén napvilágot látott Baby Boom generáció nyugdíjba megy, egyre több idejük lesz golfozni és a többségüknek a pénztárcája is megengedi, hogy a hobbijának hódoljon. Ebbe a korosztályba 76 millió ember tartozik – ami több mint a kétszerese az aktív golfozókénak – akik hamarosan rengeteg szabadidővel rendelkeznek, miközben a világ legvagyonosabb országában a pénzügyi eszközök 80%-át kontrollálják. Ráadásul nem félnek költekezni sem, amire látványos példa, hogy a luxusnyaralások több mint háromnegyedére ők fizetnek be. Így nem lenne csoda, ha a következő évtizedben éppen ők gyorsíthatnák fel a golf ágazat növekedését a tengerentúlon.

Még nagyobb reményeket táplálhat a Callaway vezetése a nemzetközi piacokkal kapcsolatban. Ázsiában gombamód szaporodnak a golfpályák, az itt is élen járó Kínában például tíz év alatt megháromszorozódott a számuk, köztük számos igen magas elvárásoknak felel meg, és gyönyörű helyen található, mint a legendás Jack Nicklaus által tervezett Kunmingban lévő golfpálya. A kiváló lehetőségeknek köszönhetően a golfozók száma nemhogy csöken, de évi mintegy 8%-kal emelkedik, miközben fajlagosan is egyre többet költenek, hiszen az ágazat bevételei évente több mint 10%-kal növekednek. A nemzetközi népszerűség növeléséhez érdemben hozzájárulhat, hogy 112 év után a sportág visszakerül az Olimpia programjába, és már két év múlva, a Rio de Janeiro-ban láthatja a közönség a küzdelmet az aranyéremért. Már most érdemes szurkolni egy döntetlenért, mert ez esetben egy három szakaszos külön verseny dönti el, hogy ki lesz a végső győztes. Külön jó hír a nemzetközi piacok figyelme szempontjából, hogy az Olimpia szelleme mentén az egyes országokból erősen korlátozva lesz a résztvevők száma, így a többiek számára nyomasztó angolszász túlsúly itt nem fog megjelenni.

A nemzetközi piacoknak már most sokkal nagyobb súlya van a Callaway számára, mint azt a legtöbb megfigyelő gondolhatná. A vállalat bevételeinek mostanra már több mint a fele az Egyesült Államokon kívülről származik, és világszerte már eléri a hatvanat azoknak az országoknak a száma, ahol hivatalos Callaway disztribútor található. Így nem csoda, ha az elemzők többsége szerint is a forgalom bővülésén keresztüli értékteremtési lehetőségek kiugróan magasak a vállalat számára.

A Callaway Golf részvényárfolyamának elmúlt másfél éves árfolyamalakulása.

Bár a menedzsment óvatos kilátásokat fogalmazott meg az idei év egészére, ha középtávon sikerülne az idei év első negyedévenek számait tartani vagy növelni, akkor a részvényárfolyam a mostani értékének háromszorosát is érheti a szektortársakhoz viszonyítva. A részvények árfolyama a növekvő optimizmusnak köszönhetően már tavaly év végén elindult felfelé, de tette ezt a piaci bizonytalanság miatt nagy korrekciókkal, igencsak megnehezítve az emelkedő trendet. Egy ilyen pillanatban vagyunk éppen most is, ami a hosszútávon gondolkozó és közepes kockázatot vállaló befektetők számára optimális beszállási pont lehet.

Sok sikert a homokcsapdák elkerüléséhez!

Faluvégi Balázs
Geo Professional Portfolio Zrt.