A Tesla könnyeket csal az emberek szemébe

18

jún

Már majdnem egy hete közzétette Elon Musk a Tesla Motors hivatalos blog-ján, hogy a társaság által benyújtott és levédetett szabadalmait bárki számára felhasználhatóvá teszi. Kétségtelenül szokatlan lépés egy erősen technológia dominálta ágazatban. Bár nyilvánvaló, hogy miért tette meg ezt a lépést a kaliforniai vállalat, eddig nem volt világos, hogy a részvénypiac, és általában a nyilvánosság mit tud kezdeni a kétségtelenül kulcsfontosságú hírrel.

A blog bejegyzésük alatti kommentek legkevesebb megmosolyogtatóak, a túlnyomó többség Musk-ot konkrét világmegváltóként üdvözli. A legviccesebb az a bejegyzés, ami így hangzik: „Könnyeket csaltál a szemembe. A világot mented meg. Szeretlek.”

A Tesla vezetőségét azonban sokkal inkább önös érdekek vezérlik, amelyek most éppen egybeesnek a környezetvédelem egyébként sokkal inkább jogos és időszerű igényeivel. A vállalatnak számos részvényese van, akik bár egyelőre megrészegültek a hatalmas hosszútávú árfolyam emelkedéstől, előbb-utóbb bizonyára azt szeretnék látni, hogy megjelenik a nyereség, továbbá idővel komoly osztalékfizetési potenciál alakul majd ki. Mi köze lehet ennek a szabadalmak nyíltá tételéhez?

Sokan emlékezhetnek a mára az üzleti világban legendássá vált Betamax-VHS, (vagy akár a nem is olyan nagyon régen a BlueRay-HD DVD háborúra). A küzdelem célja az volt, hogy ki fogja tudni elterjeszteni a saját maga által fejlesztett szabványt. Az egyértelmű, hogy két külön típusú megoldás, lejátszó és kazetta, illetve lemez nem működhet sokáig párhuzamosan, mert a vásárlók nem lesznek hajlandóak eltérő típusokat beszerezni, többek között amiatt sem, mert az ezeken elérhető filmek ráadásul nem is feltétlenül jelennek meg mindkét platformon. Így is lett és végül a VHS kazetta terjedt el a maga idejében. A saját technológiáját a JVC elektronikai cég úgy tudta sikerre vinni a Betamax-ot gyártó Sony ellen, hogy a szabadalmat mások számára is elérhetővé tette. Amíg a Betamax-ot csak a Sony üzemeiben állították elő, addig a VHS-t számos vállalat gyártotta, akik egymással versenyezve jelentős mértékben lenyomták az árakat. Bára JVC szabványának egyéb, technikai jellegű előnyei is voltak, a cég elsősorban a szabadalom nyitottá tételével volt képes megnyerni a háborút az egyébként sokkal nagyobb és tapasztaltabb Sony ellen.

A Tesla lépése is hasonló a JVC taktikájához, bár Musk és csapata még egy lépéssel tovább ment: még licenszdíjat sem kérnek az általuk kifejlesztett technológia használatához. Ahogy a hetvenes évek második felében a videókazetták piaca, úgy az állandó használatra szánt elektromos hajtású személyautók területe is gyerekcipőben jár. A Tesla itt tudott egy új piaci rést megnyitni, ahol hatalmas sikereket ért el. Ez a rés azonban nem tud kellő keresletet generálni az üzemgazdaságossághoz, legalábbis nem olyan szinten, ahogy azt a befektetők elvárják. Kis, egyedi igényeket kiszolgáló autógyárnak Musk vállalata túl kicsi, azonban a nagy autógyárak kapacitásairól még most sem álmodhatnak. A technológiájuk viszont a legjobb ahhoz,hogy a belső égésű motoroknak hosszú távon megássák a sírját. Íly módon éppen a növekedést és a saját – főleg az akkumulátorok és a töltés területén megalkotott - szabványaik elterjedését szolgálja a mostani lépés. Hiába fejleszt egy nagy autógyár saját megoldást, ha a piac többi tagja egy másik szabványt használva, egységes töltőállomás megoldásokat kínál. Ez olyan szintű versenyhátrányt jelentene, ami ledolgozhatatlan lenne. Musk lépése fontos mérföldkövet jelent az egységes szabvány felé, és egyben afelé is, hogy a saját termékeit elterjessze.

Egy olyan vállalatnak, amelynek a 4,5 milliárdos eszközeit 3,5 milliárd dollárt adósságból finanszírozza egy erősen kompetetív és gyorsan változó piacon, a növekedés az egyetlen lehetősége. Ahogy korábban is írtam, a Tesla kizárólag akkor lesz képes a mostani árfolyam fenntartására vagy növelésére, ha forradalmat tud elérni. Persze jönnek az új modellek, és a kapacitások bővítése, illetve az akkumulátor gyártás felfuttatása is napirenden van, de Musk belátta, hogy ez a teljes piac meghódításához kevés lesz. Ahogy a bejegyzésében le is írja, teljes lehetetlenség, hogy a piacot egyedül változtassák meg. A szabvány nyílttá tételével azonban másokkal együtt erre van lehetőség. Eközben azonban ők is fejlesztenek tovább, az autóikat a szűk, de gazdag célcsoport imádja, és ami még fontosabb 2020-ra, az akkumulátorokat gyártó „Gigafactory” üzemük révén a szabvány mögötti technológia legfontosabb szállítóivá is válhatnak.

A részvényárfolyam egy kis tanácstalanság után, persze más hírekkel megtámogatva, de pozitívan reagált. A nagy kérdés az, hogy a többi autógyártó ráharap-e a Tesla által tálcán kínált szabványokra. Ha van 3-4 komoly szereplő, mint például a BMW, a PSA, a Fiat, a Ford, vagy akár a GM csoport, akkor a JVC által akkoriban elért diadalút lemásolásának a szemtanúi lehetünk hamarosan. Ezeket a híreket lesz érdemes figyelni a következő hónapokban, akik a Tesla papírjaival spekulálnak, és rövid, illetve középtávú ügyleteket végrehajtani pozitív kimenetel esetén. Tekintettel arra, hogy ez jelentős megugrásokat hozhat, gyakran overnight jelleggel az árfolyamban, ezért a short pozíció most egy darabig a magas kockázat miatt kerülendő.